Yükleniyor

45 saniyelik bir görüntü, küçük bir afiş ya da zekice kurgulanmış bir slogan…

Reklamın biçimi, yayınlandığı mecraya ya da vermek istediği mesaja göre değişebilir. Ancak özünde hep aynıdır; bir fikri aktarmak ve başarılı olmak… Reklam, her zaman hayatımızın bir parçası olmaya devam edecek.

reklam

Özellikle kitle iletişim araçlarının artış gösterdiği ve boyut değiştirdiği bir çağda yaşadığımızı düşünürsek; reklamsız bir hayatı düşünmenin epey zor –hatta imkansız- olacağını söyleyebiliriz; tabi ki içinde bulunduğumuz bu duruma kapitalizm ve kültür endüstrisi gibi unsurları da eklemek gerek.  Peki, reklam tam olarak nedir? Faydaları nelerdir ve neden reklam diye bir fenomen vardır? İşte reklam hakkında bazı önemli bilgiler…

Reklam Nedir?

Reklam, genel anlamıyla bir fikir ve projedir. Reklam ajansları ve prodüksyon şirketleri tarafından yapılır. Profesyonel olduğu zaman çok daha ses getirir; ancak işin içine amatör ruh girdiğinde de başarılı olabilir. Reklam, bir eylemdir. Bir fikrin tanıtılması ve yayılması, reklamın ana amacıdır. Ne kadar ses getirdiği işin prodüksiyonuna bağlı olsa da reklam kalitesi, bu konuda en belirleyici etkendir.

Bir reklamda mutlaka bir ürün ya da hizmet vardır. Yapılan propaganda ile insanların dikkati çekilir. Bu nedenle reklamın bir iletişim biçimi olduğunu söylemek mümkündür. Reklamda temel olarak davranış değişikliği yaratılmak istenir. Bu yüzden zekice tasarlanması ve farklı disiplinlerden yararlanmalıdır. Bir tanıtım aracı olarak reklamın kısa sürede insanları etkilemesi beklenir. Başarısı da insanlar üzerindeki etkisine bağlıdır.

reklam nedir

Reklam, alınıp satılabilen bir metadır. Bu nedenle zaman içinde kendi endüstrisini yaratmıştır. Reklamın olduğu her yerde aynı zamanda bir pazarlama faaliyeti de vardır. Günümüzdeki markaların olmazsa olmazları arasında yer alan reklam, iyi yapıldığı zaman tahminlerden de fazla olumlu sonuçlar doğurur. Bu nedenle markaların kalıcı olmaları için ihtiyaç duyduğu gereklilikler arasındadır.

Reklam, mutlaka bir televizyonda, dijital medyada ya da bir açık alanda olmak zorunda değildir. İşini iyi yapan ve hizmetiyle güven veren markalar da kendi reklamlarını yapmış olur. Dolayısıyla reklam, temsil ettiği markanın iş kalitesi ve verdiği güven ile doğru orantılıdır.

Reklam Türleri Nelerdir?

Reklam türleri, reklamların yayınlandığı yere göre değişir. Bu bakımdan geçmişe göre çok daha farklı reklam türü olduğunu ifade edebiliriz. Örnek vermek gerekirse yaklaşık 2000’li yılların başında dijital reklamcılık diye bir reklam türü yoktu fakat günümüzde reklam sektörüne yön veren ana reklam türlerinden biri dijital reklamcılıktır. Reklam, sürekli olarak gelişen ve değişen bir endüstridir. Bu endüstri içinde reklam türlerini 6 gruba ayırabiliriz:

  • Basılı Reklam: En eski ve en köklü reklamcılık türüdür. Gazete, dergi, broşür, kitap gibi somut nesnelerin içinde yer alır.
  • Yayın Reklamı: Geleneksel olarak radyo ve tv’lerde gördüğümüz reklamlar yayın reklamı sınıfına girer. Ancak sosyal medya ve online arama motorları yayın reklamcılığını büyük ölçüde değiştirmiştir.
  • Dijital Reklamlar: Google Ads, Sosyal medya ve online arama motorları ile yükselişe geçen reklam türüdür. Günümüzde birçok marka konvansiyonel reklam mecralarından daha çok bu alana yönelmiştir.
  • Açık Hava Reklamı: Televizyon ve radyo kadar köklü bir başka reklam türüdür. Otobüs duraklarındaki reklam panoları ve billboardlar bu reklam türünün gösterim alanlarıdır.
  • Gerilla Reklamları: Bütçenin düşük olduğu ve yaratıcı fikrin ön planda olduğu reklam türüdür. Basit olması ancak kitlelerin kısa sürede dikkatini çekmesi dolayısıyla önemli bir reklam çeşididir.
  • Ürün Yerleştirme: Genellikle ünlülerin kullandığı telefon, bilgisayar gibi materyallerde ya da en çok izlenen tv programlarında/youtube videolarında gördüğümüz reklamlardır. Bu reklam türünde ürünler, hayatın ya da programın doğal akışı içinde kendine yer bulur.

Reklam fayda / avantajları nelerdir? 

Reklamlar hem kullanıcılar hem de markalar için faydalıdır. Kullanıcılar için faydaları aşağıdaki gibidir:

  • İnsanların hangi ürün ya da hizmeti satın alacağına karar vermelerini kolaylaştırır.
  • İnsanların en iyi ürün ya da hizmeti seçmelerine olanak verir.
  • Kullanıcıları kaliteli ürünleri satın almaya teşvik eder.
  • Müşterilere kaliteli ürün seçerken dikkat etmeleri gereken hususlar konusunda bilgi verir.

Reklamların en büyük avantajı ise marka ve işletmeler içindir. Bu avantajları da şu şekilde belirtebiliriz:

  • Markaların akılda kalıcı olması için harika bir yöntemdir.
  • Marka ve ürün bilinirliği yaratarak insanların güvenini kazandırır.
  • Her bir işletmeyi rakibinden ayıran önemli bir araçtır.
  • Marka vizyonuna katkı yapar ve kurumsal imajı güçlendirir.
  • İyi bir reklam, ürün ya da hizmete olan talebi artırır.
  • İşletmelerin uzun ve kısa vadede hedeflerine ulaşmalarını sağlar.
  • Yeni ve kaliteli ürünlerin piyasaya sürülmesine yardımcı olur.

İyi bir reklam başarının anahtarı olabilir.

Reklamlar, hayatımızın değişmez bir parçası haline geldi ve günlük yaşantımızın her yerinde karşımıza çıkıyor. Marka ve işletmeler bu iletişim gücünün farkında ve birbirinden yaratıcı reklam çalışmaları ile görsel hafızımızda yer ediniyor. Mesajları ardı ardına aldığımız günümüz dünyasında kendini daha özel konumlandıran ve aradaki farkı hissettiren markalar ise rakiplerinden bir adım önde olmayı başarıyor.

iyi bir reklam kampanyası

Günümüzde reklamın önemli bir işlevi olmasının yanı sıra iyi bir reklama olan ihtiyaç ise gün geçtikte artmakta. Çünkü söz konusu gelecekte de var olmak ise doğru bir reklam stratejisi her zaman değişmez bir yol gösterici olmaya devam edecektir.

Profesyonel bir Reklam Ajansına mı ihtiyacınız var? Bizimle temasa geçerek size nasıl yardımcı olabileceğimizi görün!


En Çok Okunan Yazılar

Sosyal Medya Nedir? Ne İşe Yarar?

Sosyal medya, günümüzün dijital çağında kişi veya işletmeler gibi hemen her kesim tarafından kullanılan bir sosyal ağdır...

  • 2021-01-29

Grafik Tasarım Nedir, Nasıl Yapılır?

Genel olarak grafik tasarımın birleştirici özelliğine atıfta bulunulur. Grafik tasarım; yazı ve görsellerin birleştirildiği bir sanat ve bec..

  • 2021-01-29

Web 4.0 nedir? Özellikleri Neler?

Web 1.0 kavramı, World wide web teknolojisinin dizayn edildiği ilk seviyedir. 1995 yılı, bu aşamanın başladığı yıl olarak bilinmektedir.

  • 2021-01-29
Sizi Arayalım!

Strateji Geliştirme, Markalama, Grafik Tasarım, İçerik Oluşturma, Sosyal Medya Pazarlama ve Dijital Pazarlama Yönetimi , Web Sitesi Tasarım, Dijital Medya Planlama ve Satın Alma konularında bizlerden destek alabilirsiniz.