Pazarlama ve reklam dünyasında oldukça sık kullanılan bir terim olan dijital pazarlama, günümüzün medya ve iletişim çalışmalarına yön veriyor.
Dijital pazarlama kavramının bir fikri veya bir reklam/tanıtım kampanyasını insanlara duyurmak için kullanılması gereken en önemli araçlardan biri olduğunu söylemek mümkün. Peki, gündemde kalma fırsatı veren bu kavram tam olarak ne anlama geliyor? İşte modern pazarlama tekniği olan dijital marketing ve süreçleri hakkında önemli bilgiler…
Dijital Pazarlama Nedir?
Öncelikle bu kavramı tanımlayarak konumuza giriş yapalım. İlk olarak dijital pazarlama nosyonunun geniş bir kullanım alanı olduğunu belirtmekte fayda var: Genel bir tanım yapmak gerekirse, şu cümleyi kurabiliriz: Dijital araçları kullanarak pazarlama hedeflerini gerçekleştirmektir.
Bu tanımda dikkati çeken ana unsurun dijitalleşme olduğu kolaylıkla anlaşılıyor. Dijital kanalları bir kenara bırakırsak geleneksel pazarlama ile dijital pazarlamanın birbirinden farkının olmadığını da anlamak mümkün.
Dijital pazarlama, internet ile birlikte hayatımıza giren yeni araçları kullanarak yapılan reklam ve tanıtım çalışmalarıdır. Bir şirket ya da fikrini duyurmak isteyen bir kişi, internetin hayatımıza kattığı dijital mecraları kullanarak hedefini gerçekleştirmek isteyebilir. Bir şirket ya da kişi, böyle bir girişimde bulunduğunda dijital pazarlama dünyasının içine girmiş olur.
Dolayısıyla; dijital pazarlama nedir sorusuna;
- Satış hedeflerini tutturma
- Projeyi insanlara yayma
- İnsanların akıllarında yer edinme
gibi amaçları gerçekleştirmek için dijital kanalların kullanmasıdır cevabını verebiliriz.
Dijital Pazarlama Teknikleri Nelerdir?
Dijital pazarlama tekniklerini belirleyen ana unsur ise hazırda var olan dijital kanallardır. Bu kanalları hepimiz yakından tanıyoruz çünkü her biri hayatımızın bir parçası.
Şimdi bu kanal ve mecraları içine alan dijital pazarlama tekniklerini sıralayalım:
- Arama Motorları Reklamcılığı (ADS)
- SEO (Arama Motoru Optimizasyonu)
- SMM (Sosyal Medya Marketing)
- E-Posta
- Blog
- Influencer Marketing
Yukarıdaki maddelerin her biri kendine özgü yöntemleri olan dijital pazarlama teknikleridir. Fikrini yaymak ve mesajını iletmek isteyen kişi veya kurumlar, yukarıdaki tekniklerden birini tercih edebilir.
Dijital pazarlama, son dönemde daha çok mobil platformlara öncelik vermektedir. Çünkü internet kullanan kişilerin yarısından fazlası, akıllı telefonlarından dijital kanalları takip etmektedir. Bu durum da mobil stratejilerin dijital pazarlama sürecinde hayati öneme sahip olduğunu göstermektedir.
Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?
Öncelikle doğru bir dijital pazarlama stratejisi kurmak gerekir. Birden fazla dijital pazarlama tekniği olduğundan dolayı en iyisini bulmak için verilmek istenen mesaj ve hedef kitle dengesi iyi kurulmalıdır. Bunu yapmak için de Facebook, Instagram Google vb. dijital mecraları ve hedef kitleyi çok iyi analiz etmiş olmak gerekmektedir.
Her dijital mecrada ücretli ve sponsorlu reklamlar verilebilir. Dijital reklam çalışmaları da bu pazarlama evrenin olmazsa olmazlarından biridir. Hedef kitleyi yakalamak için en uygun dijital mecra belirlenir ve hedefleme seçenekleri hazırlanır. Daha sonra reklam kampanyası, hedef kitlenin önüne çıkarılır. Google Ads, Facebook reklamları ve Instagram reklamları günümüzde en sık kullanılan dijital pazarlama araçlarıdır.
Ancak yalnızca reklam kampanyaları yeterli değildir. İyi bir dijital pazarlama çalışması yapmak için blog ve yazı paylaşımları da yapılmalıdır. Bunun için de Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin gibi sosyal medya kanallarından içerikler yayınlanmalıdır. Böylece hedef kitlenin ilgisi belli bir ürün veya hizmete yönlendirilir. Aynı zamanda web sitesi blog paylaşımları ile de sosyal medya kitlesinin ilgisi kolaylıkla çekilebilir.
Dijital pazarlama nasıl yapılır sorusu, markanın veya bireysel bir kullanıcının tercihine göre çeşitlilik gösterir. Örneğin son dönemde popüler olan influencer marketing tekniğinde ünlü bir sosyal medya ikonu ile ürün tanıtımı için anlaşılabilir. Diğer yandan kullanıcıların e-posta adreslerine de reklam/tanıtım içerikli mailler göndermek de sık karşılaştığımız dijital pazarlama yöntemleri arasındadır.
Faydaları Nelerdir?
Ürün ve hizmet tanıtımı için internet tabanlı etkileşim kanallarını kullanan dijital pazarlama, birbirinden farklı avantajlara sahiptir. Bu avantajları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
- En önemli avantajlardan biri, mesajı vermek için kitleyi doğru ve tutarlı bir şekilde seçme imkanı vermesidir. Yaş, cinsiyet, eğitim, şehir gibi internet kullanıcılarının demografik özelliklerini belirleme fırsatı sunar. Bu da yanlış bir hedefleme yapma olasılığını minimuma indirir.
- Dijital pazarlama kolay ölçülebilirdir. Bir reklam kampanyasının yarattığı etki anında anlaşılır. Reklam verenler, bu etkiye göre reklam stratejilerinde değişiklik yapabilir ya da var olan stratejinin doğru olduğundan emin olabilir.
- Maliyeti düşüktür. Eğer strateji ve fikir doğruysa oldukça düşük bir bütçe ile harika işler yapılabilir. Tıklama başına maliyet oranı vb. kampanyalar, dijital pazarlamanın reklam verenlerin bütçesini korumasına yardımcı olur.
- Dijital pazarlamada hemen etkileşim imkanı vardır. Müşteriler, ürün ve hizmet için yorumlarını ilgili sosyal medya paylaşımlarına hemen iletebilir. Böylece reklam verenler ve hedef kitle arasında hızlı ve olumlu bir etkileşime sahne olur.
Değişen Dünya ve Yeni Nesil Pazarlama
Dijital pazarlama, geleneksel reklamcılığın dijital dünyadaki versiyonudur. Dijital dönüşümle birlikte hayatımızın içine giren dijital marketing, günümüzde en çok tercih edilen reklam ve tanıtım etkinliği haline gelmiştir.
Bu yüzden değişen dünyaya ayak uydurmak ve Pazar rekabetinde başarılı olma amacına sahip her markanın dijital pazarlama çalışmaları yürütmesi, neredeyse zorunlu hale gelmiştir. Dolayısıyla ürün ve hizmet kalitelerini başarılı dijital stratejiler ile birleştiren markaların gelecekte de var olacaklarına kesin gözüyle bakabiliriz.